Keutamaan puasa Asyura'

Foto Ilmu Dari Al-Quran.
1 MENGHAPUS DOSA SATU TAHUN LALU
"Puasa Asyura aku memohon kepada Allah agar dapat menghapus dosa setahun yang lalu." (HR.Muslim: 1162). Keutamaannya menghapus semua dosa-dosa kecil. Atau boleh dikatakan menghapus seluruh dosa kecuali dosa besar. (Majmu Syarah al-Muhadzzab, an-Nawawi 6/279)
.
2 NABI SANGAT BERSEMANGAT BERPUASA HARI ITU "Aku tidak pernah melihat Nabi benar-benar perhatian dan menyengaja untuk puasa yang ada keutamaannya daripada puasa pada hari ini, hari Asyura dan puasa bulan Ramadhon." (HR.Bukhari: 2006, Muslim: 1132)
.
3 HARI DIMANA ALLAH MENYELAMATKAN BANI ISRAIL
Nabi tiba di Madinah dan dia mendapati orang-orang Yahudi sedang berpuasa Asyuro. Nabi bertanya: Puasa apa ini? Mereka menjawab: Hari ini adalah hari yang baik, hari dimana Allah telah menyelamatkan Bani Israil dari kejaran musuhnya, maka Musa berpuasa sebagai rasa syukurnya kepada Allah. Dan kami-pun ikut berpuasa. Nabi berkata: Kami lebih berhak terhadap Musa daripada kalian. Akhirnya Nabi berpuasa dan memerintahkan manusia untuk berpuasa juga. (HR.Bukhari: 2004, Muslim: 1130)
.
4 PUASA ASYURA DAHULU DIWAJIBKAN
Dahulu puasa Asyura diwajibkan sebelum turunnya kewajiban puasa Ramadhan. Hal ini menujukkan keutamaan puasa Asyura pada awal perkaranya.
Nabi dahulu puasa Asyura dan memerintahkan manusia agar berpuasa pula. Ketika turun kewajiban puasa Ramadhan, puasa Asyura ditinggalkan. (HR.Bukhari: 1892, Muslim: 1126)
.
5 JATUH PADA BULAN HARAM
"Puasa yang paling afdhol setelah puasa Ramadhan adalah puasa pada bulan Allah al-Muharrom." (HR.Muslim: 1163)
.
Semoga kita diberi kemudahan untuk melaksanakan puasa Asyura

Comments

Popular posts from this blog

Kunci Jawaban OSk Kebumian 2016

Soal Sejarah Tentang Peradaban India bagian 1

Seven Days Queen, Drama yang Penuh Air Mata